Sign2Pay vervangt bankkaart door handtekening bij mobiele aankopen

Antwerpse ondernemers geven boost aan e-commerce

De wereld wordt steeds mobieler. Vandaag surft bijna de helft van de Belgen via een smartphone of tablet, in Nederland gaat het al om 61%. Maar op het vlak van mobiele betalingen staan we volgens het Gentse bureau Wijs nog nergens. Een gemiste kans als je weet dat we steeds vaker online producten kopen. Mobiele kopers botsen op tal van drempels en stellen hun aankopen vaak uit. Daar maakt het bedrijf Sign2Pay komaf mee. Zij ontwikkelden het eerste mobiele betalingssysteem ter wereld waarbij de bankkaart vervangen wordt door een rechtsgeldige handtekening. Gedaan met het meesleuren van een kaartlezer of de noodzaak om met een kredietkaart online te kopen. Een vinger en een smartphone of tablet volstaan.

LensOnline surft mee op innovatieve e-commerce

LensOnline, één van de grootste Belgische e-bedrijven, implementeerde als eerste top 100-bedrijf dit betalingssysteem. Voortaan kunnen klanten hun lenzen snel en veilig op hun mobiel toestel bestellen en betalen met een simpele handtekening. In de toekomst zullen klanten van de grotere webshops steeds vaker de mogelijkheid krijgen om tussen het rijtje van Paypal, kredietkaart en bancontact ook te kiezen voor een betaling via Sign2Pay.

Veilig systeem

Is dat wel veilig? Het is één van de meest gestelde vragen van handelaars en consumenten. Het antwoord is volmondig JA. Sign2Pay is niet alleen sneller en gebruiksvriendelijker, een biometrische handtekening is een unieke beweging die eigen is aan een persoonlijke manier van noteren. Het systeem werkt op bewegingsherkenning en registreert de snelheid, de schrijfrichting, de volgorde van punten en lijnen en de juistheid van elke handtekening. Een pincode is eenmaal gezien of gedeeld te gemakkelijk te kopieren. De bewegingen van een handtekening is vele malen langer en complexer om te herkennen wanneer iemand over je schouder meekijkt. Internationaal onderzoek door drie gerenommeerde universiteiten uit Duitsland (Max Plancke instituut voor informatica), Finland (University of Helsinki) en de Verenigde Staten (Rutgers University) bevestigde de betrouwbaarheid van deze bewegingsherkenning.

Jonge Antwerpse ondernemers

Bedenkers van het systeem zijn Nick, Tom en Nicolas van het start-up bedrijf Sign2Pay. Zelf zijn ze mobiele kopers van het eerste uur. Ze komen uit de IT-, de technische - en betalingswereld. Het stoorde hen mateloos hoe onvriendelijk en traag de betaalmogelijkheden op een smartphone verlopen. De drie bundelden hun kennis om tot dit uniek product te komen. “De economie verandert. Mensen zullen steeds meer mobiel aankopen doen. Ons systeem verhoogt de gebruiksvriendelijkheid voor klanten aanzienlijk. Ook de e-bedrijven hebben er baat bij omdat minder klanten zullen afhaken tijdens het betalingsproces”, aldus Nicolas Mertens van Sign2Pay.

Uitbreiding naar Nederland

Sign2Pay startte in Antwerpen, waar nog steeds het onderzoek en ontwikkeling plaats vindt. Ondertussen is het bedrijf actief in Nederland van waar het aan een internationale uitbouw werkt. “Nederlanders staan al veel verder in e-commerce”, aldus Nicolas. "Het is logisch dat we sneller groeien op die markt en dat we ons ook daar vestigen. En wie weet 'What is next?' London, Berlijn of misschien wel de States..."

Hoe werkt het systeem?

Mensen kunnen bij webshops die Sign2Pay aanbieden heel eenvoudig gebruik maken van het systeem. Ze doorlopen net zoals bij andere aankopen de nodige stappen en selecteren op het einde de knop van Sign2Pay tussen de verschillende betalingsmogelijkheden. Die knop toont het logo van de bankinstelling die gekoppeld is aan het account van de klant. Vervolgens tekent de consument met zijn vinger zijn handtekening op het scherm. Komt die overeen met zijn handtekening die hij bij een eerste mobiele bestelling heeft geregistreerd, dan wordt de betaling uitgevoerd.

Sign2Pay werkt voor meer dan 3700 banken over heel Europa. Het systeem vereist geen installatie van software of apps. Een ingenieus beveiligingssysteem zorgt er ook voor dat verdachte transacties worden gedubbelcheckt voordat de betaling definitief kan uitgevoerd worden.

Het bedrijf sloot ondertussen al overeenkomsten af met onder andere United Brands, De Online Drogist en Royal Delivery waar je nu reeds spullen kan kopen met het nieuwe betaalsysteem.

Over Sign2Pay

Sign2Pay provides a secure and convenient mobile payment method that allows consumers to use their touchscreen device to pay with their bank account number and personal signature. By removing the usual obstacles to paying online, visitors are more likely to complete their purchases, turning more prospects into customers.

Analysing hundreds of data points in a single signature, Sign2Pay provides the same level of security as fingerprint or facial recognition. Our technology works across all major platforms, covers over 3 700 banks across 18 European countries and supports all touch enabled devices.